Roślinne zamienniki mięsa
Ten trend prawdopodobnie nabierze dodatkowego rozpędu w 2020. Na ulicach większych miast można to stwierdzić po licznie powstających kantynach, restauracjach i bistro serwujących kuchnię wegetariańską i wegańską. Również w takich miejscach, gdzie wcześniej dania bezmięsne były raczej opcją marginalną, "zielone" menu jest poszerzane. Wydrążone ćwiartki ziemniaka z awokado, czy też wegańskie tacos - pomysłów jest wiele - po prostu należy się na nie otworzyć. Sama branża fast food, analizując potrzeby rynku, poszerza swoja ofertę o dania wegańskie, w tym roślinne burgery.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przewidywać, że w 2020 roku będziemy coraz chętniej sięgać po roślinne substytuty mięsa, a dieta oparta na produktach pochodzenia roślinnego stanie się jeszcze popularniejsza. Może o tym świadczyć także coraz większa liczba fleksitarian - osób, którzy nie wykluczają ze swojej diety mięsa i produktów odzwierzęcych, ale świadomie ograniczają ich spożycie - to odpowiedź na panujące standardy przemysłowej hodowli zwierząt i jej katastrofalny wpływ na środowisko naturalne.
Zero waste
Ekologia i troska o środowisko naturalne w kontekście np. opakowań. Trend pojawił się jakiś czas temu i wydaje się nie być przelotną modą, a poważnie traktowanym planem, jako odpowiedź na zmiany klimatyczne i stan środowiska. Coraz więcej punktów gastronomicznych rezygnuje z jednorazowych opakowań, zastępując je bezpiecznymi, biodegradowalnymi zamiennikami lub zachęcając do korzystania z własnych pojemników wielokrotnego użytku. Nic dziwnego, branża gastronomiczna odpowiedzialna jest za produkcję gigantycznej ilości śmieci.
Zmiana w tej kwestii jest już widoczna w wielu lokalach. Przykładem może być akcja "Tu pijesz bez słomki", dzięki której w niemal 700 lokalach zastąpiono "tradycyjne" plastikowe słomki przyjaznymi środowisku alternatywami - z papieru, metalu, bambusa, słomy czy makaronu lub działania w wielu sieciowych i mniejszych kawiarniach, które nagradzają klientów rabatami za przynoszenie własnych kubków.
Coraz częściej mówi się również o tym, by sami restauratorzy zachęcali swoich gości do zabierania ze sobą niedojedzonych posiłków. Wartość wyrzucanego każdego roku jedzenia osiąga w przypadku pojedynczej polskiej restauracji od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. To niewiarygodne, ile ton jedzenia po prostu się marnuje!
Bez laktozy, bez glutenu, bez problemu
Rosnąca popularność napojów roślinnych, które zastępują mleko, jest już widoczna od jakiegoś czasu. Produktów tego typu jest na rynku coraz więcej, a producenci ulepszają ich receptury. Opierając się na statystykach, co piąta kawa serwowana w kawiarniach zamawiana jest z mlekiem roślinnym, co zapewne związane jest z powiększającą się grupą osób przechodzących na dietę wegańską. Natomiast rosnący w siłę trend bezlaktozowy z pewnością utrzyma się w 2020 roku i możemy oczekiwać, że produkty pozbawione cukru mlekowego będą wykorzystywane na całkiem nowe sposoby, tym bardziej, że już teraz oprócz mleka dostępne są bezlaktozowe twarożki, masła, czy jogurty.
Chociaż specjaliści tłumaczą, że dietę bezglutenową powinny stosować osoby, które stan zdrowia rzeczywiście zmusza do tego, żeby wykluczyć ze swojego pożywienia gluten, liczba jej zwolenników wciąż rośnie. Zła opinia na temat glutenu na dobre zadomowiła się w świadomości wielu osób, które masowo rezygnują z produktów go zawierających. Moda na diety bezglutenowe trwa, a to wymusza na producentach przygotowanie oferty skrojonej pod te potrzeby. Okazuje się, że niewiele osób wie, że ziemniaki same w sobie nie zawierają glutenu. Jednak przy ich obróbce, na przykład przy produkcji frytek, należy szczególnie uważać na to, by nie używać tej samej taśmy produkcyjnej, na której wcześniej były wytwarzane produkty z zawartością glutenu.
Produkty sezonowe
Wiosną nowalijki, latem owoce, jesienią warzywa korzeniowe. Wykorzystywanie świeżych produktów występujących sezonowo to trend, który pojawił się już jakiś czas temu i nic dziwnego, że jego popularność rośnie. Produkty, które są dostępne okresowo, nie pozwalają na nudę w kuchni! To duże pole do eksperymentów i gwarancja tego, że menu będzie urozmaicone i ciekawe, tym bardziej, że coraz więcej osób poszukuje oryginalnych propozycji kulinarnych opartych o produkty sezonowe i pyta o nie w restauracjach.
Spersonalizowane potrzeby żywieniowe
Choroby cywilizacyjne i rosnąca świadomość zdrowotnych potrzeb naszych organizmów sprawiły, że coraz częściej żywienie wymaga spersonalizowanego planu dietetycznego dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego człowieka. Wybierając to, co jemy, coraz częściej staramy się uwzględniać stan zdrowia, styl życia oraz uwarunkowania genetyczne.
Ten trend związany jest także z coraz większą wiedzą o potrzebach człowieka, zdrowym odżywianiu i zapotrzebowaniu organizmu na składniki odżywcze. Stąd też coraz częściej w menu restauracji czy ofertach firm cateringowych obserwujemy diety dopasowane do konkretnych potrzeb (np. ze zwiększoną ilością białka, wspomagająca trawienie, bez laktozy, glutenu, dla diabetyków czy osób z chorobą Hashimoto itp.)
Żywność naturalna i ekologiczna
Rosnący odsetek osób z nadwagą, otyłością i problemami zdrowotnymi oraz większa świadomość konsumentów wymusiły na producentach żywności powstanie zupełnie nowej kategorii produktów. Zdrowa żywność, bo o niej mowa, to już nie tylko produkty z obniżoną zawartością soli czy cukru, ale również te bazujące na naturalnych składnikach, bez wspomagania niepotrzebnymi, sztucznymi substancjami.
Żywność naturalna i ekologiczna, do niedawna dostępna w nielicznych punktach dziś znalazła się na półkach osiedlowych sklepów, supermarketów, dużych dyskontów czy stacji benzynowych.
Druk 3D w gastronomii
Co dziś wydrukujemy na obiad? Chociaż takie pytanie brzmi nadal abstrakcyjnie i może wydawać się przesadą, całkiem możliwe, że będzie padać coraz częściej. Aktualnie powstaje coraz więcej drukarek 3D dostosowanych do produkowania jedzenia m.in. czekoladek, ozdób z masy cukrowej, pizzy, makaronów czy naleśników.
Dbajmy o siebie, dbajmy o planetę
Trudno nie zauważyć, że trendy panujące w gastronomii odzwierciedlają potrzeby konsumentów coraz bardziej zatroskanych o własne zdrowie i o dobro planety. W Aviko również dostrzegamy te potrzeby i staramy się na nie reagować, zachęcając do serwowania gościom restauracji dań wegańskich i wegetariańskich. Możemy pochwalić się również fabryką specjalizującą się w wytwarzaniu produktów bez glutenu. Postawiliśmy na zrównoważoną produkcję, a nasze ziemniaki pochodzą z certyfikowanych upraw.