HoReCa od kuchni

  • Chef

Jak przyciągnąć i utrzymać dobrych pracowników w branży HoReCa

Opublikowano 13/09/2021

Sytuacja na rynku pracy w branży HoReCa, jeśli chodzi o liczbę chętnych do pracy, coraz bardziej się pogarsza. Nawet podnoszenie stawek już nie pomaga, ludzie nie decydują się na pracę w gastronomii. Problemu ze znalezieniem personelu, który nasila się od czasu lock down’u, nie zniwelował nawet sezon letni, przeciwnie, jest jeszcze gorzej. Brakuje wszystkich – pomocników kuchennych, kucharzy, kelnerów.

Gdzie się podziali pracownicy gastronomiczni?

Zacznijmy od przyczyn. Jednym ze skutków pandemii i przejścia na zdalne nauczanie były powroty studentów do rodzinnych miast i wsi, gdzie koszty utrzymania są znacznie niższe niż w dużych miastach. A to właśnie studenci w dużej mierze zasilali swoją pracą sektor gastronomiczny. Ci, którzy pozostali, przekwalifikowali się na dostawców jedzenia albo po prostu znaleźli zupełnie inne zajęcie, ponieważ branża HoReCa stała się dla nich zbyt niepewnym źródłem zarobku. Zamknięcie granic w czasie pandemii także ograniczyło liczbę pracowników na rynku. Kolejnym powodem niskiego zainteresowania pracą w gastronomii jest jej negatywny wizerunek po lock downie - branża, którą mocno dotknęły restrykcje podczas pandemii, zaczęła być postrzegana jako sektor bardzo wrażliwy i niepewny, jeśli chodzi o miejsca pracy. A stabilność zatrudnienia jest jednym z ważniejszych kryteriów dla osób poszukujących pracy.

Bar Staff

Odbudowa krok po kroku

Kluczem do przyciągnięcia pracowników jest poprawa ich doświadczeń związanych z zatrudnieniem. Pracodawcy powinni odrzucić dotychczasową mentalność i sprawić, żeby ich restauracje stały się miejscami, w których chce się pracować i w których praca sprawia radość. Oznacza to stworzenie przyjaznego środowiska, wspieranie pracowników w osiąganiu zawodowych celów i pomoc w znalezieniu balansu między pracą a życiem prywatnym. Poniżej kilka wskazówek z portalu restaurantmagic.com[1] :

Oferuj elastyczne grafiki - umożliwiaj pracownikom branie większej ilości dni wolnych

Stwarzaj możliwości rozwoju - inwestuj w programy szkoleniowe i umożliwiaj edukację

Buduj lojalność - odpowiednia kultura pracy będzie zachęcać pracowników do pozostania właśnie z Tobą. Ma to szczególnie duże znaczenie dla młodych ludzi, jak millenialsi czy zoomerzy.

Słuchaj i odpowiadaj na sygnały pracowników - wprowadzaj ich pomysły, traktuj ich jako część zespołu i pozwól brać odpowiedzialność za biznes.

Upraszczaj procedury i zapewniaj odpowiednie narzędzia pracy - znacznie taniej jest zadbać o dobre samopoczucie obecnych pracowników niż nieustannie poszukiwać, zatrudniać i szkolić nowych.

Zostaw drzwi otwarte - jeśli dobry pracownik postanowi odejść do innej pracy, nie skreślaj go. Utrzymuj kontakt i daj mu znać, że gdyby zdecydował się wrócić, będzie dla niego miejsce.

Promuj swoją markę w mediach społecznościowych - prezentując życie swojej restauracji od kuchni, pokazujesz, że prowadzisz biznes uczciwie i nie masz nic do ukrycia.

Utrzymanie pracowników to jeden z priorytetów. Restauratorzy powinni zdobywać wiedzę na temat tego, co czyni firmy idealnymi miejscami pracy, takimi, w których nawet najbardziej ambitni czują się spełnieni i szczęśliwi. Głównymi składnikami w przepisie na wymarzone miejsce pracy są prawdziwi liderzy, interesujące wyzwania i wspierające środowisko, w którym każdy znajdzie miejsce dla siebie. Zrób wszystko, żeby stworzyć zespół, w którym każdy będzie mógł być sobą, wykorzystywać w pełni swoje umiejętności, a przy tym czerpać radość z pracy. Dzięki temu zbudujesz zaangażowanie i lojalność.

Jest wiele powodów, dla których pracownicy decydują się odejść. Dobry przywódca powinien umieć te powody identyfikować i, co ważniejsze, potrafić w porę reagować i proponować rozwiązania. Bez tego może stracić pracownika.