HoReCa od kuchni

  • Cafe

10 rzeczy, których oczekują goście Twojej restauracji

Opublikowano 20/09/2021

Nie wystarczy otworzyć restauracji, żeby generować zyski. Wielka pasja do gotowania to także za mało. Restauracja to biznes – należy go prowadzić efektywnie, rekrutować i szkolić pracowników oraz dostarczać gościom pozytywne doświadczenia na każdym etapie ich kontaktu z lokalem. Praca w branży gastronomicznej, bez względu na to, czy jest się kierownikiem, szefem kuchni czy kelnerem, polega na jak najlepszym obsługiwaniu gości. Pytanie, jak budować pozytywne doświadczenia gości i sprawiać, żeby wracali? Czy perfekcyjne menu ma tu kluczowe znaczenie?

Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek, które pomogą przyciągnąć i utrzymać gości:

  1. Zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową. Z pewnością weryfikowałaś/eś to przed uruchomieniem biznesu, ale teraz po lock down'ie warto ponownie przyjrzeć się, kim są Twoi goście - ile mają lat, czym się interesują, jakie są ich problemy, potrzeby i oczekiwania. Znając profil swoich klientów, wiesz, do kogo i jakie skierować reklamy.

  2. Znajdź swój wyróżnik. Wokół Twoich klientów i potencjalnych klientów znajdują się setki restauracji, kawiarni, pubów i barów. Żeby odnieść sukces, musisz się wyróżnić. Odnajdź własny, niepowtarzalny smak i styl.

  3. Pracuj nad wiarygodnością. Jeśli kupujesz od lokalnych rolników i producentów, komunikuj to w swoim menu i mediach społecznościowych.

  4. Buduj wyjątkową i przyjazną atmosferę w lokalu. Poza pysznym menu, atmosfera i standard obsługi mogą stać się Twoim wyróżnikiem. Zadbaj o pozytywne doświadczenia gości na każdym kroku. To sprawi, że będą mieli ochotę wracać. Liczą się detale: uśmiech kelnera, przytulne wnętrze, muzyka, oświetlenie, klimatyzacja, miejsca parkingowe, czystość w toaletach i wiele więcej.

  5. Dbaj o gościnność. Nic nie pomoże, jeśli Twój zespół nie będzie miał odpowiedniego podejścia do gości. Gburowaty kelner podkopie wszystkie Twoje starania w tworzeniu przytulnej atmosfery i dobrej jakości jedzenia. Ponadto, elementy emocjonalne wpływają na gości bardziej niż te funkcjonalne: prędzej wybaczą drobne potknięcie w kuchni niż powolnego i obojętnego kelnera.

  6. Wywołaj w gościach efekt "wow". Pomyśl, co możesz im zaoferować, nie ponosząc przy tym wielkich nakładów (witanie stałych gości po imieniu, oferowanie zimą gorącego napoju podczas oczekiwania na zamówienie, drobne słodkie upominki dla dzieci, specjalne nakrycie stołu dla specjalnych gości itp.). Takie małe gesty mogą zrobić różnicę. Nie lekceważ tego.

  7. Łącz różne kanały w mediach społecznościowych. Twoi goście czasami robią zdjęcia jedzenia albo selfie i umieszczają w internecie. Zdjęcie klienta w Twojej restauracji wraz z pozytywną opinią to najlepszy marketing i może przyciągnąć kolejne osoby. Bardziej ufamy recenzjom opatrzonym zdjęciami niż samemu tekstowi.

  8. Urządzaj warsztaty i dedykowane wydarzenia dla gości. Któż nie chciałby poznać sekretów fine diningu? Warsztaty kulinarne poprowadzone przez szefa kuchni w ulubionej restauracji mogą być doskonałą okazją do budowania lojalności najbardziej wymagających klientów - to prawdziwa wartość dodana.

  9. Bądź elastyczny. Co się stanie, kiedy gość poprosi o dodatkowy dzbanek wrzątku do herbaty? Co w przypadku, kiedy kuchnia kończy pracę o 22, a właśnie o tej godzinie gość zapyta o deser? Jak Twój zespół reaguje w takich sytuacjach?

  10. Rozważ wprowadzenie systemu zniżek. Nie oznacza to oferowania zniżek wszystkim: część klientów zamiast 10% zniżki może woleć np. kartę lojalnościową uprawniającą do uczestnictwa w wydarzeniach takich jak degustacja win lub warsztaty kulinarne. Jeśli Twoimi gośćmi są rodziny, korzystne byłoby dla ich otrzymywać część rachunku za posiłek z powrotem na kartę. Sprawdzaj, co w tym zakresie robi konkurencja i wprowadzaj najlepsze opcje dla Twoich klientów. 

Bartenders

Zadaj sobie pytanie, na ile jesteś w stanie odejść od utartych zasad i schematów dla dobra Twoich gości. Dla kogo te zasady pracują: dla wygody biznesowej czy komfortu gości? Brak reakcji na oczekiwania klientów jest często nieopłacalny. Goście docenią i zapamiętają Twoją elastyczność. Możesz mieć ekskluzywną restaurację, kawiarnię, kebab za rogiem, doskonały wystrój i muzykę, wspaniały marketing i świetnie wyglądającą stronę w internecie, ale to całościowe doświadczenie Twoich gości związane z Twoją restauracją może być kluczowym czynnikiem sukcesu, ważniejszym niż pozostałe.