artykul-promocja-restauracji-dzialaj-ze-strategia-i-holistycznie

Promocja restauracji? Działaj ze strategią i holistycznie.

Nawet najlepsze dania i najsympatyczniejsza obsługa nie wystarczą dziś, żeby zapewnić stały dopływ gości do lokalu. Takie czasy! Prowadząc restaurację, musisz cały czas trzymać rękę na marketingowym pulsie i dbać o styl komunikacji. To może zaważyć na sposobie postrzegania Twojego miejsca i jego wizerunku.

Dobre wrażenia z wizyty w Twoim lokalu sprawiają, że goście są skłonni do niego wracać lub polecać go znajomym. Sam marketing szeptany jednak nie wystarczy, żeby skutecznie wypromować restaurację. Lokale gastronomiczne muszą systematycznie tworzyć świadomość marki i budować bazę lojalnych klientów. Jak podaje portal MyRest, budowanie długotrwałych relacji z gośćmi jest o 70% tańsze niż pozyskanie nowych. Sprawdź, co może pomóc w skutecznej reklamie Twojego lokalu.

Budowanie grupy docelowej: od czego zacząć?

Pozycjonowanie to koncepcja wprowadzona na początku lat 80. przez Ala Riesa i Jacka Trouta. Chcesz ustalić, jak klient ma postrzegać Twój lokal? (Miejsce na firmowy lunch, na romantyczną kolację czy na rodzinny obiad?) Na początek stwórz personę „idealnego gościa”. Pomogą Ci te pytania:

  • Kim jest Twój gość?
  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka?
  • Ile może wydać w Twoim lokalu?
  • Z jakimi wartościami się utożsamia?
  • Co najbardziej lubi jeść, i jak?
  • Jak lubi spędzać wolny czas?
  • Jak korzysta z internetu?

Spisz te szczegóły, bazując na gościach, którzy już odwiedzają Twój lokal. To pomoże Ci zbudować spójny system identyfikacji wizualnej, ukierunkować branding i uniknąć marnowania środków na źle wycelowaną kampanię marketingową.

Jeżeli dopiero zaczynasz i potrzebujesz inspiracji, weź pod lupę lokale w najbliższej okolicy, które Ci imponują – szczególnie te, których profil jest podobny do Twojego konceptu. Postaraj się przeanalizować, jakie działania marketingowe podejmują i jakich narzędzi do tego używają. Oczywiście nie chodzi o to, żeby ślepo naśladować ich działania, ale by przyjrzeć się temu, co działa na odbiorców, a co nie. Badaj rynek i ucz się na doświadczeniach innych.

Tożsamość restauracji: niech Cię zapamiętają!

Konsekwencja to podstawa w budowaniu brand awareness, czyli świadomości marki. Postaraj się przenieść gości do harmonijnego świata, gdzie wszystkie elementy korespondują ze sobą – od logotypu i strony internetowej przez wystrój wnętrza aż po design strojów dla obsługi czy stylu menu i grafik. Nie chodzi od razu o tworzenie lokalu tematycznego, czy też inspirowanego literaturą lub kinem (np. argentyńska „El Viejo Hobbit”, gdzie zjesz jak u Bilba Bagginsa, czy nowojorska „Beetle House” inspirowana kinem Tima Burtona). Chodzi o wyrazistość, z którą się utożsamiasz.

Przykładowo, Tokyo Café na Filipinach serwuje kuchnię zachodnią, ale z ukłonem w stronę Kraju Kwitnącej Wiśni. Konsekwentnie we wnętrzu dominują pastelowe kolory, drewno i surowe materiały, a krój fontu w menu nawiązuje do japońskiego alfabetu. W ten sposób właściciel daje gościom poczucie, że kupują coś więcej niż tylko posiłek, a to ułatwia zapamiętanie jego marki.

Zadbaj o obecność w sieci

Budowanie kompleksowej świadomości marki w digitalu to dziś konieczność, jeśli chcesz zbierać więcej zamówień. Sprawdź, czy poniższe kanały właściwie i spójnie wzmacniają świadomość marki Twojego lokalu:

Strona internetowa

Badania dowodzą, że prawie 60% gości wchodzi na stronę internetową lokalu, do którego się wybiera. Gdy będziesz tworzyć stronę dla swojej restauracji, czyli wirtualne preludium kontaktu z gościem, zadbaj nie tylko o wyraziste zdjęcia i ciekawe opisy. Upewnij się, że szablon jest responsywny, czyli wyświetla się tak samo dobrze w telefonie jak na ekranie komputera. Pamiętaj o umożliwieniu łatwej rezerwacji stolików, możliwości zamawiania dań przez swoją stronę (o ile oferujesz taką usługę) i połączeniu do najpopularniejszych, dobrze wypozycjonowanych serwisów i wyszukiwarek typu Pyszne.pl, Glovo.pl czy LinkedIn. 

Social media

Prowadzenie kanałów społecznościowych restauracji już dawno wyszło poza wrzucanie zdjęć apetycznych potraw i postów o menu lunchowym. To teraz miejsce, gdzie sprzedajesz historię swojego adresu, czarujesz opowieścią i co najważniejsze kusisz daniami i atmosferą. Do tego celu świetnie nadają się krótkie filmy (tzw. rolki). Nie wahaj się ich publikować, bo to one dzisiaj są podstawą komunikacji każdej restauracji. Cieszą się największą oglądalnością, bo najlepiej oddają rzeczywistość Twojego lokalu. (Może rolka o przygotowywaniu dania szefa? Albo krótki film o pracownikach lub otoczeniu Twojej restauracji?) Filmy możesz zamieścić na YouTube, TikToku, Instagramie, a nawet wykorzystywać na Facebooku czy LinkedIn jako reklamę. 

Wizytówki i profile w agregatorach

Dotarcie do Twojej oferty, i do samego lokalu, ułatwisz gościom, jeśli założysz profil restauracji w Google, TripAdvisorze i innych źródłach, do których sięgają potencjalni goście (a także influencerzy!). Wyciągaj wnioski ze wszystkich komentarzy, również negatywnych. Jeśli dobrze na nie zareagujesz i pokażesz gościom, że poważnie traktujesz ich opinie, pozyskasz zaufanie i sympatię. A może nawet poszerzysz grono stałych gości?

Sprawdzony duet: newsletter i zniżka 

Program lojalnościowy to jeden ze sprawdzonych sposobów w marketingu restauracji. Przede wszystkim zachęca gości do częstszego korzystania z Twoich usług – czy to odwiedzin w lokalu, czy zamawiania online. Po drugie wyróżnia Cię na tle konkurencji w oczach dotychczasowych gości i pozwala ich utrzymać, ale również przyciągnąć nowych (propozycja „zaproś przyjaciół, a dostaniesz...”). Z badań przeprowadzonych przez firmę Paytronix i portal PYMNTS wynika, że programy lojalnościowe zachęciły do powrotu do restauracji po pandemii około 69% gości.

W cyfrowej erze jeden z lepiej działających zabiegów marketingowych, czyli program lojalnościowy można wzmocnić za pomocą newslettera. Sprawdza się świetnie, bo jest narzędziem spersonalizowanym, a jednocześnie masowym. Do stałych klientów z bazy własnej lub partnerów (uwaga na RODO!) wysyłaj raz w miesiącu e-maile z informacjami o ciekawych spotkaniach, zniżkach, promocjach i wydarzeniach w Twoim lokalu. Zachęcaj do spróbowania menu sezonowego, oferuj darmowy posiłek w urodziny, informuj o akcjach społecznych, w które się angażujesz. E-mail marketing działa, o ile nie robisz tego zbyt często – wtedy zagraża Ci posądzenie o spamowanie gości. 

Wydarzenia w centrum uwagi 

Żeby goście Cię zauważyli i mogli zaciekawić się Twoją ofertą, przygotuj dla nich ciekawą imprezę, spotkanie, wydarzenie. Może rodzinne warsztaty kulinarne lub brunche? Z powodzeniem urządzają je takie lokale jak wrocławski Stół na Szwedzkiej czy warszawskie Belvedere, od lat robi to Hotel Mariott. A może gotowanie na żywo z szefem kuchni? W Radisson Blue Hotel w Krakowie pokaz kulinarnego show japońskiego – teppanyaki lub spotkanie z kulinarną gwiazdą Karolem Okrasą w InterContinental.  Możesz też – jak w Warszawie Wschodniej – urządzić otwartą kuchnię, gdzie wszystkie dania są przyrządzane na oczach gości. To stałe show, zawsze na czasie.

Kiedy nadarza się okazja, warto wziąć udział w wydarzeniach specjalnych, które stanowią kulinarny spektakl i przyciągają gości oraz media branżowe. Dobrym pomysłem są projekty współpracy (zwłaszcza międzynarodowej!) znanych szefów kuchni, jak cykl kolacji prestiżowego międzynarodowego konkursu kulinarnego Bocuse d’Or. Podczas polskiego tournée, Poland ON TOUR 2022, w którym wystąpiło ponad 14 szefów kuchni, 300 gości spróbowało autorskich menu, a zasięg w mediach społecznościowych sięgnął miliona odsłon. 

Innym ciekawym przykładem są gastronomiczne projekty eksperymentalne, jak inicjatywa restauracji Steinbeisser z Amsterdamu. We wrześniu 2022 roku w jednym z wydarzeń pod szyldem Steinbeisser Experimental Gastronomy wzięła udział buddyjska mniszka Zen Jeong Kwan, znana z Chef's Table Netflixa. Jeong Kwan stworzyła specjalne organiczne, wegańskie menu świątynne we współpracy z artystami, którzy wykonali niestandardową zastawę stołową: wazony z trawy morskiej, misy z dębu powalonego przez wiatr, ręcznie robione szklanki i kieliszki czy rzeźbione sztućce.

Wspieraj szczytne cele 

Społeczna odpowiedzialność restauracji nie ogranicza się do przygotowywania jedzenia dla potrzebujących. Przykładowo, zdobywca dwóch gwiazdek Michelin Adam Simmonds przez dwa lata (2020-2022) pracował z Soup Kitchen London nad rozwojem Home Kitchen – restauracji pop-up, w której pracują wyłącznie osoby dotknięte bezdomnością. Z kolei w wietnamskim mieście Hoi An przedsiębiorstwo społeczne Seedlings Cafe oferuje klientom autentyczną kuchnię wietnamską, jednocześnie szkoląc w zawodzie młodzież z biedniejszych rodzin.

Sposobem na dotarcie do grupy docelowej i zwiększenie świadomości marki jest także wsparcie finansowe inicjatyw ważnych dla Twoich odbiorców.  Przykładowo, warszawski cykl pop-upów gastronomicznych, Nocny Market, urządził w tym roku konkurs dla swoich wystawców. W czasie konkursu trwała zbiórka funduszy na wsparcie bezdomnych zwierząt. Zyskały nie tylko lokale, które mogły poszczycić się tytułami przyznanymi przez jury złożone z czołowych reprezentantów warszawskiej gastronomii, ale także warszawskie czworonogi.

Promocja restauracji: checklista sprytnego restauratora

  1. Ustal, kto jest Twoim pożądanym gościem (a kto na pewno nie), a unikniesz wyrzucania pieniędzy na niepotrzebną, zbyt szeroką promocję.
  2. Przyłóż się do komunikacji w mediach społecznościowych. Ważne jest, aby Twoje posty były angażujące, regularne, istotne lub zabawne, a nie tylko informacyjne. 
  3. Zadbaj o obecność w sieci, od funkcjonalnej strony internetowej i jej regularnej aktualizacji po wizytówki na zewnętrznych portalach. Ważny jest też monitoring opinii i odpisywanie na nie (zawsze uprzejmie!). 
  4. Zachęcaj gości do powrotu do lokalu, oferując zniżki lub oferty i wydarzenia specjalne – to podstawa marketingu gastronomicznego.
  5. Uruchom własny newsletter, aby utrzymać kontakt z najbardziej zaangażowanymi gośćmi. Budując bazę, pamiętaj o RODO.
  6. Daj się zauważyć! Organizuj wydarzenia własne lub bierz udział w takich, które pozwolą Ci się zaprezentować na żywo i obudzić emocje innych ludzi.
  7. Niech Cię widzą jako lokal odpowiedzialny społecznie nie tylko w czasie kryzysu, ale i na co dzień.

 

Źródła:
https://matadornetwork.com/read/amazing-sustainable-restaurants/
https://www.finedininglovers.com/article/restaurants-against-climate-change
https://ibrandstudio.com/inspiration/brand-identity-design-examples-restaurant
https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/restaurant-ideas
https://www.bigissue.com/news/housing/adam-simmonds-michelin-star-chef-restaurant-homeless-people/
https://ouichef.pl/artykuly/260354,owca-showroom-food-najlepszym-tegorocznym-wystawca-na-nocnym-markecie-w-warszawie
https://www.stocktaking.ie/9-steps-to-increase-awareness-of-your-bar/ 
https://smallbusiness.chron.com/ways-build-restaurant-brand-awareness-38454.html
https://www.finedininglovers.com/article/tiktok-star-joel-haas-im-just-kid-candy-store-and-candy-great
https://www.finedininglovers.com/event/8-christmas-markets-europe-best-festive-food
https://ouichef.pl/artykuly/260499,christophe-bacquie-emmanuel-renaut-i-tomasz-lagowski-na-jesiennej-edycji-grand-dinners
https://www.restaurantdive.com/news/report-47-of-diners-use-at-least-one-loyalty-program/602404/
https://steinbeisser.org/2022/09/26/jeongkwan/?fbclid=IwAR3lUgikYXggVSVpF2Z20QRPSJWDMUOKmN_SyR-eO5V7FRsDXZ4LSNl-EwY

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami ze świata gastronomii, otrzymywać wiedzę przydatną w prowadzeniu lokalu gastronomicznego i informacje o nowych produktach i konceptach w Aviko, ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA, korzystając z formularza poniżej.