HoReCa od kuchni

  • jak promować restaurację w social media

Jak wykorzystać media społecznościowe, aby rozreklamować jedzenie na wynos? 17 sprawdzonych (i bezpłatnych!) patentów.

Opublikowano 05/05/2020

Oferujesz jedzenie na wynos lub z dowozem? Nie wiesz natomiast, jak trafić do klienta w dobie kryzysu wywołanego pandemią wirusa? Social media to świetne narzędzie do budowania wizerunku, również w branży gastronomicznej! Kanały społecznościowe pomogą Ci wejść w dialog z potencjalnymi klientami oraz wypromować lokal. Zobacz, jakich narzędzi, dostępnych na Facebooku i Instagramie możesz używać, żeby darmowo rozreklamować swoją ofertę.

Facebook

Sposobów promowania restauracji na Facebooku jest wiele. Wysokiej jakości content, porządek w zakładkach, uporządkowane informacje, zdjęcia z "życia wzięte" - to tylko mała garść pomysłów, które pomagają zwiększyć zaangażowanie. Poniżej przedstawiamy szereg ciekawych możliwości (a czasem niezbędnych zabiegów!) w zakresie promowania lokalnego biznesu w branży gastronomicznej. Co więcej - wszystkie są całkowicie darmowe! Aż szkoda z nich nie skorzystać!

1. Informuj!

Przede wszystkim poinformuj stałych i potencjalnych klientów o możliwości zamawiania jedzenia na wynos oraz o opcjach dostawy. Przygotuj post, który będzie dokładnie opisywał proces zamawiania i możliwości odbioru jedzenia, a gdy już będzie opublikowany - przypnij go na samej górze fanpage'a. Niech będzie widoczny i nikomu nie umknie!

2. Zadbaj o menu.

Facebook umożliwia dodanie menu w specjalnej zakładce, w pliku .pdf lub .png - nie ma konieczności wrzucania go do folderu ze zdjęciami, gdzie ciężko go potem odnaleźć. Zadbaj o poprawne wyświetlanie zakładki, zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych. 

3. Ułatw kontakt.

W pierwszej kolejności sprawdź poprawność numeru telefonu, odpowiadaj regularnie (i możliwie szybko) na wiadomości oraz rozważ możliwość wprowadzenia opcji zamawiania wynosów za pośrednictwem Messengera. Klienci to docenią!

4. Dopasuj logo i zdjęcie w tle.

Niech te dwa miejsca od razu po wejściu na fanpage pokazują aktualną sytuację lokalu. To miejsca, które od razu rzucają się w oko, niech więc informują potencjalnego klienta o aktualnej formule działania lokalu.

5. Zaktualizuj sekcję INFORMACJE

W tej sekcji również możesz opisać sposób zamawiania posiłków, możliwości dostawy/odbioru i dostępne menu. Jeśli masz stronę internetową, możesz tu wstawić bezpośredni link do niej. Sekcję warto też uzupełnić o zdjęcia - np. dostępnych w formule delivery dań.

6. W grupie siła!

Dołącz do lokalnych grup na Facebooku, które promują restauracje i jedzenie w dowozie/na wynos. Wiele osób szuka takich miejsc właśnie za pośrednictwem grup. To miejsce, gdzie możesz trafić na wielu potencjalnych klientów. Także wpisz w wyszukiwarkę Facebooka interesującą frazę i filtruj wyszukiwanie zaznaczając "Grupy".

7. Udostępniaj content Twoich Klientów.

Poproś swoich klientów o to, aby wysyłali (lub odpowiednio oznaczali) zdjęcia, w których pokazują zamówione u Ciebie posiłki. Możesz stworzyć do tego dedykowany hashtag (#). Udostępnianie takiego contentu to świetne uwiarygodnienie dla lokalu, bo pokazuje, że faktycznie ktoś korzysta z jego oferty i do tego jest zadowolony! Może kogoś zachęci danie pokazane na zdjęciu? To dobry sposób, aby poszerzać grono klientów restauracji.

8. Poproś o wsparcie.

W Internecie bardzo ważna jest opinia innych użytkowników. Odezwij się do swoich stałych Klientów i poproś o skomentowanie postów, dodanie recenzji, udostępnianie postów dotyczących możliwości dostarczenia jedzenia. Teraz każdy rozumie, że zwracania się o wsparcie jest naturalne. 

9. Zwiększaj zaangażowanie na profilu.

Postaraj się, aby publikowane treści były atrakcyjne dla odbiorców. Zachęć ich do działania i utrzymuj stały dialog z Klientami, oferując im to co masz najlepsze.

  • Zorganizuj konkurs np. polegający na publikacji zdjęć z posiłkami z dowozu. To idealny sposób, by pozyskać nowych fanów oraz zwrócić na siebie uwagę. Nagrodą w konkursie może być rabat, darmowa dostawa lub posiłek, voucher lub gadżet - najlepiej z Twoim logo

  • Postaw na angażujące posty typu "dokończ zdanie", np. Jakie danie jest w naszym menu Waszym top of the top? Co najczęściej u nas zamawiacie? Z kim spędziłeś w naszej restauracji najlepszy czas? Jakich dań, których nie ma w karcie, chcielibyście posmakować?

  • Przygotuj posty, które będą zachęcać do oznaczania znajomych osób, np. Oznacz osobę, z którą spędzasz czas w domu i wspólnie jesz zamówione posiłki.

10. Pokaż backstage.

W postach i relacjach pokazuj pracowników, ich pracę od kuchni, przybliż kulisy powstawania dań. Dobrą restaurację tworzą przede wszystkim ludzie. Pokaż ich światu! Wrzuć zdjęcie personelu jako zgranej ekipy. Pokazanie lokalu od kuchni ma również inną wartość w czasie trwającej pandemii. W dobie koronawirusa warto uświadomić klientom, że w Twoim lokalu przestrzega się procedur i zasad bezpiecznego przygotowywania posiłków.

11. Wykorzystuj narzędzie, jakim są RELACJE.

Nie zapominaj o treściach efemerycznych. Codziennie przypominaj o swojej ofercie na wynos! Jeśli w menu pojawiają się nowe pozycje, to również dobre miejsce, aby o tym poinformować.

12. Angażuj atrakcyjnymi formatami.

Pamiętaj, żeby nie ograniczać się do jednego formatu postów. Dywersyfikuj content! Atrakcyjne publikacje z pewnością przyczynią się do zainteresowania Twoim lokalem i ofertą dowozową.  

  • Wykorzystuj ankiety - daj możliwość głosowania np. na danie dnia w dowozie, na jakie danie spoza karty macie ochotę itp. 

  • Twórz karuzele postów - pokaż proces dostawy, zaprezentuj aplikacje, z którymi współpracujesz lub pokaż poszczególne dania, które możesz zamówić w dostawie.

  • Albumy - zbieraj zdjęcia od klientów, twórz galerie z posiłkami z dowozu. 

  • Krótkie materiały video - prezentuj menu, gotowe pudełka na wynos, informacje o zasadach bezpieczeństwa podczas przygotowania i transportu posiłków. 

  • Relacje - bieżąca komunikacja z klientami, prezentacja menu dnia, zadowoleni klienci z posiłkami z opcji na wynos.

Instagram

Nic tak nie działa na wyobraźnie jak fotografia, a Instagram tylko potwierdza tę teorię. Prowadząc biznes gastronomiczny warto o tym pamiętać. Jakichkolwiek dań nie serwujesz w swoim lokalu - postaraj się pokazać je z jak najlepszej strony! Co poza atrakcyjnymi zdjęciami pozwoli Ci wypromować ofertę dowozową Twojego lokalu?

1. Zadbaj o BIO.

Zaktualizuj BIO i opisz, jak można zamawiać dania z restauracji na wynos, oznacz Partnerów (Wolt, Glovo, Uber Eats itp.).

2. Pokaż menu.

W BIO dodaj link z przekierowaniem do aktualnego menu. W ten sposób będzie w widocznym miejscu i łatwo będzie je znaleźć nowemu klientowi. 

3. Popraw estetykę relacji.

Stwórz kategorie Wyróżnione Stories na Instagramie (np. menu w dowozie, menu dnia, proces dostawy, jak zamawiać). Dzięki temu efemeryczne treści, które znikają po 24 godzinach, będą przypięte na Twoim profilu tak długo, jak zechcesz. 

4. Dbaj o regularne publikacje!

Cykliczność jest bardzo ważna. Codziennie publikuj InstaStories i udostępniaj relacje klientów, którzy oznaczają restaurację. Niech inni wiedzą, że lokal funkcjonuje!

5. Angażuj klientów.

Możesz wykorzystać do tego naklejkę Q&A w InstaStories. Zapytaj o to jakich dań chcieliby spróbować, jak odbierać zamówione posiłki itp. Wsłuchaj się w ich potrzeby i wykorzystaj te sugestie!

To garść dobrych praktyk, które pomogą (przy wykorzystaniu potencjału mediów społecznościowych) rozreklamować ofertę jedzenia na wynos. Chcąc wypromować swój lokal, pamiętaj o tym, aby kanały social media prowadzić regularnie. Zadbaj o to w sposób ciekawy i mądry - publikuj angażujące treści, bądź w kontakcie z klientami i publikuj na bieżąco wszelkie aktualności, nowinki i zmiany!